Annons EndressHauser 2024 EndressHauser 2024

Ökning av kommunikationens potential inom smarta

Internationell VA-utveckling 5/19

Framgången med smart mätning av vatten och energi är beroende av en framgångsrik kommunikationsstrategi. Nyckelorden från analyser av intervjuer och diskussioner är kontroll, bekvämlighet och besparingar. Framtida kommunikation i ämnet behöver utgå från konsumenternas behov.

Av: Erik Winnfors Wannberg

Smarta energi- och vattenmätare kan antingen ge enkel basinformation om konsumtionen eller så tas de ett steg vidare för att underlätta för förbättrade beteenden.

Det finns flera sidor av forskning kring mätning som ett management-verktyg. Mätning kan ha positiva effekter på resurseffektivitet förutsatt att den på vattensidan kan hjälpa till att uppmärksamma vattenläckor och att den leder till förändringar på en hushållsnivå som minskad vattenförbrukning eller förändringar av sociala normer.

Målet med undersökningen har från forskarna varit att förstå brister i dagens kommunikation kring smarta mätare. Metoden består i dels samtal kring mätning med personal inom vatten- och energisektorerna och dels undersökningar av rollerna för Hållbarhet, Rättvisa och Smarthet, i samtalen.

Forskningen har idag, enligt författarna, lite svårt att enas om huruvida mätning är ett effektivt management-verktyg. Tidigare forskning har visat på en del effektiva exempel men i andra försök har adaptionen av nya vanor varit låg.

I Storbritannien, där undersökningen genomförts är inte uppgradering från analoga till smarta vattenmätare prioriterat. Hälften av invånarna i Storbritannien har inte vattenmätare överhuvudtaget. I de fallen baseras ofta vattentaxan på en form av fastighetsvärde.

Metod

Forskarna har kombinerat två kvalitativa metoder, dels en samtalsanalys där informations- och reklammaterial för mätare från fyra olika organisationer (varav två i vattensektorn). Dels har det också gjorts tematiserade analyser av två fokusgrupper. Grupperna bestod av människor från vattenbranschen.

Några nyckelorganisationer identifierades och valdes ut. På vattensidan valdes vattenbolaget Bristol Water samt den brittiska vattenövervakningsmyndigheten Ofwat.

De begrepp som dominerade i informationsmaterialen var kontroll, besparingar samt bekvämlighet. Ett exempel är ”Du kan spara upp till 100 pund på din vattenräkning”, från Bristol Water. De två energiorganisationerna i undersökningen fokuserade nästan enbart på individuella fördelar som incitament för smarta vattenmätare medan vattenorganisationerna förutom argument om besparingar och enkel installation, även pekade på vilka kollektiva fördelar smarta vattenmätare kan ge för samhället och bolaget ”…de hjälper oss att hitta läckar mycket snabbare”. Bristol Water hade också ett inkorporerande kollektivt tilltal på sina ställen ”De flesta av oss göra allt vi kan för att spara vatten, det är en viktig del av vardagslivet.

Informationen från myndigheten Ofwat är helt annan karaktär med en rent informativ och förklarande attityd, snarare än insäljande. Deras information handlar mycket om att smarta mätare som en miljömässig och strategisk åtgärd som förbättrar möjligheterna till god vattenförvaltning. I sammanhanget ska påpekas att vattenbolagen i England är privata bolag. Huvudskillnaden i informationen är fokus på individuella respektive kollektiva argument.

Undersökningen

I samtalsundersökningarna framkom argument både för och emot smarta vattenmätare. En synpunkt var att en stor del av vattenförbrukningen går åt i badrummet, vilket kan betraktas som en privat zon där människor inte vill ha sina vanor kartlagda. Samtidigt kan sådan kartläggning vara underlag för att få människor att förändra beteenden mot till exempel vattenbesparing, genom förmåner eller tävlingar.

Såväl vatten- som energisektorn måste välja nivå på den data som samlas in och med vilka den ska delas.

Deltagarna på vattenområdet var generellt mer intresserade av övergripande fördelar, jämfört med energisektorn där även deltagarnas fokus hamnade mer på närområdesnivå.

Det fanns också en vaksamhet mot att alltför styrd taxesättning kan få orättvisa effekter mot vissa grupper.

Slutsatser

Smart mätning marknadsförs som ett verktyg för att få bättre kontroll på konsumtionen. De som arbetar med vattenfrågor varnar snarare för att vanliga abonnenter snarare upplever en förlust av kontroll, i form av övervakning av privatlivet. Om en övergång till smarta vattenmätare ska ge någon effekt föreslår forskarna att den måste kombineras med en revidering av vattentaxesystemet och skräddarsydd kommunikation.

Forskarna noterar själva att underlaget i undersökningen var litet men att det samtidigt har varit en tillgång att utbyta erfarenheter mellan energi- och vattensektorn.

 

Källa: Enhancing the communication potential of smart metering for energy and water. A Michalec, E Hayes, J Longhurst, D Tudgey. Utility Policy 56 (2019) 33-40.

Hela artikeln i Utility Policy finns att läsa gratis här.

Annons Wateraid