Fett, oljor och koncentrerat avlopp transporteras i USA ofta med fordon till ett avloppsverk. Målet är att på ett rationellt sätt omvandla dessa till biogas och de praktiska steg som behövs analyseras i artikeln. Författarna är från företaget CH2M.
Av: Jörgen Hanaeus
Fett, oljor och koncentrerat material (i USA benämnt FOG) har historiskt deponerats i brunnar nära avloppsverk eller i inloppet till verket. Dessa produkter kan nyttiggöras till biogasproduktion i rötkammare, men ställer ofta till problem vid transporten fram till avloppsverket och man försöker därför att separera det från avloppsströmmarna. Problem kan vara igensättningar, som ger sekundärproblem, samt syreförbrukning i biosteg. Därför utvecklas mottagningsstationer vid avloppsverk dit FOG-material transporteras med fordon. Stationens komponenter är under utveckling, alltifrån kodad informationslämning från chauffören till en jämn tillförsel av FOG till rötkammaren.
Bakgrund
Historiskt har FOG-material avlämnats i inlopp till avloppsverk eller i närliggande stora brunnar på nätet. De tidigare stationer som därefter byggdes bestod av ett galler och kanske ett sandfång.
Erfarenheter
I en modern FOG-mottagningsstation bör det finnas:
Ett galler för att avskilja stenar, sand, småpartiklar, metallföremål och andra tyngre komponenter.
En sil och en rensskärare för att minska storleken på trasor, plastmaterial, träflisor och liknande material.
Flöde/Volym/Vikt-mätningssystem för att dokumentera materialmängden som mottagits från varje lastleverans; för faktureringsändamål.
Intags- eller urlastningspumpar för att snabbt tömma materialet från lastbilarna och förflytta det till lagringstankar.
Värmetillförsel för att öka temperaturen på FOG-materialet och förhindra frysning.
Lagringstankar för korttidslagring före inpumpning till rötkammare.
Blandarsystem för att homogenisera material från olika leveranser och hindra partiklar från att sedimentera.
Luktfilter till lagringstankarna.
Varvtalsreglerade pumpar för jämn inpumpning till rötkammare.
Andra faktorer att ta hänsyn till är manöverutrymme för levererande lastbilar, provtagning på lämnat material samt byggnad för verksamheten. Att luta markytan svagt mot bilen kan ge möjlighet att ta reda på spill. Tillgång till varmt spolvatten för rengöring av fordonen rekommenderas.
Tillgänglighet ur säkerhetssynpunkt och avstånd till rötkammare är naturliga villkor. De flesta anläggningar är inhägnade med entréer som antingen är kräver nyckel eller är öppningsbara med kod. Att certifiera chaufförer ger möjlighet till träning och enhetliga leveransförfaranden med identitetshandling vars användning ger information, såsom tidpunkter. Chauffören kan också avsluta med aktivering av en spolsekvens där sekundärt vatten används för att rengöra de använda ledningarna.
Normalt är FOG-bidraget till rötkammare blygsamt; säg <3%, och med ett utjämnande lagringsmagasin före inpumpning behöver inte rötkammardriften riskera störningar.
Material
Tre mottagningsenheter, yngre än 10 år, för FOG-material i Nordamerika har beskrivits. En belägen vid ett avloppsverk vid Overland Park, Kansas, en i Tigard, Oregon och en i Calgary, Alberta.
Resultat
På närmare 20 punkter beskrivs vilka detaljlösningar som valts i de tre nämnda anläggningarna. ”Lessons learned” från dessa redovisas också, t ex att rostfritt stål bör väljas för vissa komponenter.
Slutsatser
Artikeln är inte av forskningskaraktär dvs systemen har inte utvärderats i detalj, men utgör en gångbar erfarenhetssammanställning. På detaljnivå kommer dock skillnader i arbetskulturen fram; t ex användningen av rensskärare som är betydligt mer frekvent i Nordamerika än i Skandinavien.
Artikeln ska i detta sammanhang ses som ett exempel på praktikåterföring från tidskriften ifråga.
Källa: Williams, T. O.1), Gabel, D. 2) & Robillard, D.3) (2018): FOG Waste receiving and processing facility design considerations. Water Practise & Technology, Vol 13, No 1, pp 164-171.
Hela artikeln från Water Practice & Technology går att köpa här.
Författarna från:
CH2M, Richmond, Virginia, USA
CH2M, Denver, Colorado, USA
CH2M, Sacramento, California, USA
Kontakt: todd.williams@ch2m.com