I månadsskiftet januari-februari 2022 turnerar VA Tour Sweden till fyra orter. Branschföretagen längtar efter att få träffa användarna och hoppas att det är ömsesidig.
Det är fyra platser i Sverige som får besök av VA Tour Sweden i början av 2022. Det handlar om Malmömässan den 18 januari, Elmia i Jönköping den 25 januari, Stockholmsmässan den 27 januari och slutligen Nolia i Umeå den 1 februari.
Även om arrangörerna VVS Fabrikanternas råd inte riktigt når sin egen målsättning, att inga besökare ska ha mer än 30 mil till ett mässtillfälle, är Lasse Ekman från arrangörssidan nöjd med att branschen äntligen kan träffas efter ett och ett halvt år med pandemin. Till vardags är Lasse marknadschef på Furnes som tillverkar gatugjutgods.
– Det är en omstart. Under hösten har de flesta bolag inom VA rullat igång med besöksaktiviteter. Nu får vi möta våra kunder på marknaden även under mässan. Det tror jag är uppskattat även bland kunderna.
Hur har pandemin påverkat företagen i branschen?
– När pandemin drog igång blev det stopp i maskineriet. Vi har inte fått besöka våra kunder och vi fick tänka till om hur vi skulle jobba. Samtidigt har det funnits en osäkerhet hur länge den skulle hålla på. Nu är det ju lite normaliserat tack vare vaccineringarna även om pandemin inte är över. Sedan tror inte jag att vi kommer att komma tillbaka till läget innan pandemin fullt ut. Vi har lärt oss mycket och det kommer fortsätta med en del digitala träffar och samtal men vi kommer samtidigt fortsätta att även behöva personliga möten där vi kan presentera tekniska lösning. Mässor och arbetsplatsbesök är två viktiga sätt att utveckla VA-branschen.
Berätta om idén bakom VA Tour Sweden.
– Grundtanken med VA Tour är att det är svårt att få kommunal personal att resa till de stora mässorna. Vi har som mål att man inte ska behöva resa så många mil. Istället kommer vi till kunden. Vi vill att våra kunder på verken team-workar lite och samlar ihop sig för en gemensam dag. Man ska kunna umgås med grannkommuner och diskutera frågor som är viktiga för hela branschen och till exempel lägga grund för kommunsamarbeten. Jag har många år i branschen men tycker att det fortfarande är lite dåligt utbyte mellan kommuner. Här handlar det om att nätverka och att bygga relationer.
Hur utvecklar ni VA tour?
– Framförallt har vi stärkt seminariedelen, där kan vi möta människor i VA-branschen lite bredare. Seminarierna ska locka bredare publik, även såna som jobbar med till exempel miljöfrågor inom kommuner. Överhuvudtaget en bredare publik inom offentlig sektor och hos större entreprenörer.
Vad kommer vi kunna se på mässan?
– De flesta utställare är förtegna tills dörrarna öppnas men det finns en del nyheter, bland annat på plastsidan där man tittar på återvinning av plastmaterial för produkter. Överhuvudtaget är återvinning intressant. I min egen bransch tittar vi på att ta tillbaka gatugods, smälta ner och göra nytt, det gäller även för packningar. Utmaningarna är att det inte får finnas för mycket asfalt och föroreningar. Det behöver vi få fokus på. Idag tittar många mycket på återvinning och miljöfokus. Om fem-tio år kommer VA-branschen arbeta mycket mer med återvinning av material. Det kommer vi leverantörer behöva leva upp till. Det gäller plast, ventiler och allt möjligt.
Det är 30 företag som ställer ut. Ni marknadsför mycket kring markförlagda VA. Finns det något även för andra inom VA-området?
– Det finns även pumpar, pumpstationer och reningsutrustning till såna anläggningar. Huvuddelen av VA är ju markförlagt. Samtidigt har vi inte lyckats få med såna många leverantörer inom processidan. Det är mest ute i nätet och distributionen våra utställare verkar.