I månadsskiftet januari/februari besökte VA Tour Sweden fyra orter i Sverige. Det var andra gången som det här regionala VA-arrangemanget hölls. Tyngdpunkten ligger på markförlagd VA men det finns en hel del produktgrupper representerade.
VA Tour Sweden håller på att etableras som en viktig mässa inom delar av VA-området. Med utställning och seminarier drar arrangemanget en hel del besökare från hela VA-branschen.
Jämfört med det första försöket kom fler besökare och det var fler utställare med under turnén som pågick mellan 24 januari och 2 februari. Arrangörer är VVS-fabrikanternas Råd, VA-Gruppen och Bramässor. Lisa Barthon på VVS-fabrikanternas Råd är nöjd med årets upplaga av turnén.
Berätta om bakgrunden till arrangemanget?
– År 2015 gjorde vi det här första gången. Det var en vidareutveckling av de regionala minimässor vi gjort i ganska stor omfattning under ganska många år då vi åkt runt i landet där tanken varit att träffa kunder och kontakter på plats.
– Tanken 2015 var att göra en turné med lite större montrar och där vi stannade i de tre stora städerna samt i en stad i norra Sverige. Det gjorde att utställarna kunde visa både fler och större produkter. Då var vi i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå. I år var vi nästan på samma orter men vi var i Skellefteå istället för Umeå.
Har nu utvecklat mässan mellan de här gångerna?
– Ja, den främsta skillnade var att medlemsföretagen hade större montrar i år, så det fanns mer för besökarna att titta på. Vi ändrade också lite grann i öppettiderna. Första gången hade vi från lunch till sen eftermiddag. I år öppnade vi på morgonen och stängde 16, det passade bättre. Fler hade nu möjlighet att besöka mässorna och det verkade fungera väldigt bra.
Har ni fått med alla produktkategorier som behövs på evenemanget?
– I år hade vi fått med några fler. Det fungerar ju så att det är de som är medlemmar i vår förening VVS-fabrikanternas Råd, som får ställa ut. Så det är de produktgrupper medlemsföretagen har i sitt sortiment som finns på mässan. Det är leverantörer av VA-produkter. En nyhet var att vi fick med betongprodukter i år eftersom vi har Alfa Rör som ny medlem. Vi täcker upp rätt så bra, inte minst inom markförlagd VA.
Hur många företag var med?
– Det var 30 företag och det är en ökning med 25 procent sedan förra gången.
Hur var gensvaret?
– Vi var totalt 2 060 deltagare på alla de fyra orterna sammantaget. Det var också en ökning med nästan 20 procent jämfört med 2015 och det tycker vi är jätteroligt. Det visar att namnet och konceptet börjat etableras.
Hur tänker ni göra framöver?
– Nästa omgång blir 2019. Vi kör det här vartannat år och vi tänker att vi är på i stort sett samma orter. Det blir Malmö, Göteborg, Stockholm och någon ort i norr som inte riktigt är klart vilken än. En bit som vi också utvecklat en hel del är seminarieprogrammet. Vi ville att föredragen ska vara mer case-baserade med goda exempel. »Så-här-gjorde-vi«-baserat med intressanta samarbeten och handgripliga praktiska exempel och det var ganska uppskattat så det tänker vi fortsätta med nästa gång också. Det verkar vara det som besökarna är intresserade av att lyssna på.
Har ni klart med några datum inför 2019?
– Ja, vi kommer att köra samma tid som i år, det vill säga under veckorna fyra och fem. Det blev väldigt bra i år och när vi frågat våra besökare så det den tid som passar bäst för dem att gå på mässa. Det är ju viktigt att vi lyssnar till vad kunderna vill ha.