När rengöring av vattenledningar med hjälp av en lång plugg med snöslask demonstrerades i Billesholm var det många från olika delar av VA-Sverige som ville titta. Den brittiska uppfinningen Ice Pigging tar bort det mesta, inklusive biofilmen i rören. Svart som lakrits är den »slushy« som absorberat sediment och biofilm.
De bruna slagghögarna från kolbrytningen före och under kriget, omger den lilla bruksorten Billesholm i Bjuvs kommun. Här har grundvatten alltid varit dricksvatten för befolkningen, men när orten kopplades till ytvatten började det uppstå klagomål på smak och lukt på vattnet.
Regelbundna spolningar har gett effekt ett tag. NSVA beslöt då prova något helt nytt som en medarbetare hittade av en slump vid sökningen på nätet. För första gången har nu så kallad ispiggning provats i Skandinavien. Cirkulation var med.
– Vi har valt område efter där det funnits klagomål och att områdena är helt avgränsade från övriga ledningsnätet, säger Dejan Tucakov, projektledare och VA-ingenjör på NSVA.
Aqualogy från Bristol visar oss från början till slut hur deras patenterade metod är långt effektivare än spolning. De har isolerat en 700 meter lång 150 millimetersledning genom att stänga ventiler. Tre kubikmeter »specialslask« pressas ned via en vanlig brandpost i ena änden. Den 17 meter långa pluggen som bildas, följs av vanligt vatten, som skuter pluggen framför sig. Trycket är varken högre eller lägre än det normala vattentrycket, denna dag två bar. Hastigheten är en halv meter i sekunden.
I andra änden plockas vattnet ut vid en annan brandpost. Där mäts temperatur, tryck, flöde, konduktivitet och turbiditet, vars värden visar när slaskpluggen kommit fram. Fram till dess släpps vattnet bara i ett dike.
Brittiske projektledaren Diego Losada och produktchefen Alan Lowe granskar mätarna noga och när pluggen kommer fram kopplas slangarna över till en tankbil för att fånga upp det smutsiga slasket. Under tiden tar Alan Lowe prover som först bara är lite bruna, men sedan blir svartare och svartare. Efter ett tag avtar färgningen och till slut är proverna helt klara igen.
– Det som absorberats och hamnat i tankbilen körs bort för att tas om hand på en deponi, men det innehåller egentligen ingenting farligt, bara sådan som normalt sett finns i ett vattenrör, säger Alan Lowe till Cirkulation.
Företaget anser att ispiggning är 1000 gånger mera effektivt än spolning och att den typiska mängden sediment som kommer ut per kilometer ledning är 15 – 20 kilo. Deras pris är från två euro per meter och uppåt beroende på ledningsdimension och projektstorlek.
Alan Lowe berättar att hemligheten ligger i konsistensen på isgröten och att få rätt storlek på ispartiklarna. Det handlar också om rätt förhållande mellan ispartiklar och flytande vätska.
Snöslasket framställs av en 4,5-procentig saltlösning, så att fryspunkten sänks lagom. På en central plats i kommunen står en 24-meters långtradare med nedfrysningsutrustningen. Den tillverkar varje dag tio ton snöslask och den ideala temperaturen är ungefär minus två grader. Först sker det genom att cirkulera massan mellan en tank och frysaggregatet, sedan under natten mellan aggregatet och en specialgjord tankbil, så att det på morgonen bara är att köra igång arbetet.
Tankbilen är som en gigantisk cementblandare där den nedkylda vätskan hela tiden rörs om för att få en jämn konsistens utan större klumpar av isblock som skulle kunna sätta igen ett rör.
Med denna utrustning kan 3 – 4 sträckor med ledningar göras rent per dag. En sträcka tar ungefär två timmar att klara av.
Det fiffiga är att slaskpluggen som körs genom ledningen är så formbar. Den är inte som en traditionell fysisk pigg, som dels kräver grävning och kanske anborrning och dels kan fastna om rördimensionen ändras eller det är för skarpa böjar. Det brittiska slasket expanderar eller krymper om rördimensionen ändras, samtidigt ändras längden på pluggen. Det tar sig också enkelt igenom 90-graders böjar. Allt sköts via vanliga brandposter.
– Vi har funnit att metoden fungerar bra upp till 600-millimetersrör och vi kan jobba med upp till 12 bars tryck. Om det är helt nylagda rör rensas till och med stora stenar bort som kan ha letat sig in, förklarar Alan Lowe.
Det var professor Joe Quarini vid universitetet i Bristol som för tio år sedan uppfann metoden att göra rent rör med kall snöslask. Metoden togs fram för livsmedelsindustrin främst, där det gick att spara både kemikalier och vatten, samt att själva livsmedelsprodukten pluggen skjuter framför sig går att använda i till största delen. VA och oljeindustrin har sedan också börjat använda metoden, som nu används i flera världsdelar.
Teorin bakom är att genom höjd viskositetet på rengöringsvätskan går det att sänka hastigheten och samtidigt öka skurningseffekten på rörets insidor. Men under försöken upptäcktes också att partiklarna inte sköts framför slaskpluggen, utan skrapades av och absorberades i hela pluggens volym. Det antas ske genom att ispartiklarna roterar in materialet i slaskmassan.
– Generellt är skjuvningseffekten 1 000 gånger större än när vatten passerar med samma hastighet, men lokalt kan effekten också vara tio eller hundra gånger större än så, säger Joe Quarini till Cirkulation, och tillägger:
– Det som sitter väldigt hårt fast, exempelvis rostoxidation, sitter kvar, medan biofilm och lösa partiklar, inklusive lösa rostpartiklar, följer med. På det sättet blir det ingen mekanisk skada på röret.
I en videofilm av ett genomskinligt rör ser vi hur vattenspolning först inte tar med sig sediment i någon större omfattning och hur sedan en slaskplugg långsamt drar fram och suger i sig allt i som en svamp. I början av pluggen tas det lättaste materialet upp, men sedan ökar ispartikelhalten och svårare material följer med.
– Det känns väldigt bra efter den här veckan. Vi har fått ut en hel del sediment från ledningarna och så här mycket får vi aldrig när vi gör en vanlig vattenspolning, säger Dejan Tucakov.
Medan NSVA utvärderar försöken, där under en dryg vecka lite mindre än hälften av Billesholm ledningar rensats, drar Aqualogy vidare på sin Europaturné, först till Tjeckien och sedan till Italien.