Vatten och avlopp är en av huvudsektorerna för ett av världens största miljöteknikarrangemang, Ifat-mässan i München. I år möter 3 081 utställare från 59 olika länder besökarna 30 maj – 3 juni.
Miljöteknikmässan Ifat växer över alla brädder. Idag finns utöver huvudarrangemanget i München regionala Ifat-arrangemang i Turkiet, Sydafrika, Kina och Indien; men det är Ifat i München som är flaggskeppet som vid senaste mässan drog 135 268 besökare från 168 länder.
Även svenska företag är med och möter sina kunder på plats. En sökning på Sverige som ursprungsland i utställareförteckningen ger 25 träffar. Till det kommer några svenska företag som ingår i koncerner och är registrerade via utländska bolag.
Martin Andersson med Andersson Water är en ny svensk VA-tillverkare med silar, galler och avvattningsutrustning för rensgods på programmet. Bolaget har funnits i två och ett halvt år, och satsar på egen produktutveckling och tillverkning. Andersson Water har inte hunnit skaffa sig någon ordentlig svensk bas utan går utomlands till att börja med.
– Jag har så mycket internationella kontakter efter att ha jobbat i branschen i tjugo år. Det är där som den stora marknaden finns och det är lite lättare än den svenska marknaden, säger han.
Med ett återförsäljarenätverk utomlands så är det lättare att etablera sig där än i Sverige, tycker Martin Andersson. Han är också bestämd i sin uppfattning om att Ifat är en bra upplevelse även för dem som arbetar i den svenska VA-branschen.
– Ja, det tycker jag. De som brukar vara där är folk från Stockholm Vatten och Gryaab och någon enstaka från andra ställen men det är allt för få. Det är lärorikt och intressant för både driftpersonal och administration, säger Martin Andersson.
Han menar att det är ett helt annat urval på teknik och leverantörer.
– Det finns så mycket mer att se med leverantörer från hela den moderna industrivärlden. För vår del är det viktigt att vara där och i regel så lönar det sig, säger Martin Andersson.
Ett större svenskt bolag på plats är Läckeby Products. Robert Holm är marknadschef på Kalmarföretaget.
– Vi brukar ställa ut på Ifat, det är den stora mötesplatsen, säger Robert Holm.
Läckeby Products har ett stort distributörsnätverk och cirka 70 – 75 procent av produktionen går på export. Många av företagets kunder är på plats och Robert räknar med att de träffar många slutkunder där.
– Våra stora marknader förra året var Kina, USA och Frankrike, säger Robert Holm.
Precis som Martin Andersson tror Robert Holm att svenskar har stor nytta av Ifat.
– Både slutanvändare och konsulter kan förkovra sig på det internationella planet.
Samtidigt påpekar han att VA-mässan i Jönköping till hösten, är det stora viktiga arrangemanget för den svenska marknaden.
– VA-mässan speglar faktiskt mycket av detta också, säger han.
Fördelen med Ifat är storleken och antalet leverantörer på plats.
– Har man större projekt kan man få prata med leverantörer som normalt inte är på vår marknad, säger Robert Holm.
Med över 3 000 utställare är förberedelser A och O inför ett besök.
– Gå in och titta på utställare för ditt specifika intresse och börja med att gå och titta på dem, råder Robert Holm.
Läckeby Products sparar på sina produktnyheter till höstens VA-mässa i Jönköping. På Ifat lanserar man dock en ny varumärkesstrategi och kommer att se lite annorlunda ut jämfört med hur köparna är vana vid att möta Läckeby.
Några som har en produktnyhet till Ifat, och det med besked, är pumpföretaget Xylem.
– Den största nyheten sedan den dränkbara avloppspumpen, säger marknadschef Gunnar Berg.
Xylem finns dock inte med på listan med svenska företag, eftersom företagets tyska säljbolag finns på plats men på plats finns också både den svenska FoU-avdelningen och säljavdelningen.
– Svenska säljavdelningen träffar svenska kunder på plats, berättar Gunnar Berg.
Han förväntar sig främst besök av konsulter och VA-byggare från Sverige. De får då se världspremiären av en ny serie intelligenta pumpar. En frekvensomformare byggs in i toppen av pumpen för styrning. Det mesta av funktionaliteten blir inbyggd i pumpen. Den ska bland annat kunna känna av när den ligger på lägsta energiförbrukning, känna av när pumpen sätter igen och automatiskt backspola pumpen flera gånger innan ett eventuellt larm går igång och slutligen köra vissa underhållsrutiner i intervaller för att minska behovet av rondering.
Gunnar Berg förklarar att utvecklingen blir åt samma håll som moderna bilar. Pumpkurvan kan ändras genom att mjukvaran i pumpen ändras. Den internationella lanseringen sker på Ifat men sedan kommer en svensk lansering på VA-mässan i Jönköping i höst.
– Ifat är naturligtvis i huvudsak för den internationella marknaden. Sedan satsar vi också mycket på vår egen VA-mässan, understryker Gunnar Berg.
50-årsjubilerande Ifat är ett ständigt växande arrangemang. Från runt 10 000 besökare vid den första specialmässan 1966 till 135 000 besökare idag. Idag finns Ifat-arrangeman i tre olika världsdelar. Mässan startade som en mässa för avloppsteknik och hade redan från början med ett internationellt fokus. På den allra första mässan hade man redan utställare från 40 olika länder. Tidigt började man uppmärksamma kretsloppsfrågor och övergripande miljöteknik. Idag har mässan nyckelsektorerna vatten och avlopp samt återvinning och kommunalteknik. Sedan 1990 är vattenförsörjning ett huvudämne för mässan som idag kallar sig en global plattform för innovation.