Den danska regeringens planer på annonser i utländsk press för att minska antalet flyktingar till Danmark får skarp kritik av det danska näringslivet, med pumptillverkaren Grundfos i spetsen.
Kommunikationsdirektör Kim Nøhr Skibsted sitter i Grundfos koncernledning och han är orolig för den danska regeringens plan på annonsera i utlandet för att avskräcka flyktingar från att söka sig till Danmark. Han menar i en intervju i Jyllands-Posten, att när Danmark signalerar utomlands med symbolpolitik, så blir Danmark straffat med symbolpolitik från många andra länder.
Skibsted jämför med Muhammed-krisen, efter att danska dagstidningar publicerat karikatyrer och nidbilder på profeten Muhammed. Han menar att då fick det danska näringslivet ta smällen och ägna mycket energi åt att försöka gjuta olja på vågorna.
– Och det kommer också att gälla i denna debatt, säger Kim Nøhr Skibsted till Jyllands-Posten.
Även andra stora danska verksamheter som Dancake, Norisol och Microsoft Development Center Copenhagen, ansluter i kritiken. De ser också problem med att det danska tonläget i flyktingdebatten försvårar rekryteringen av utländsk kompetens. Det finns en oro för att de jobben och den kompetensen istället hamnar i bland annat Sverige.
Grundfos är världens största pumptillverkare.
Den danska utrikesministern Inger Støjberg (V) har meddelat att den danska regeringen kommer att publicera annonser i internationella tidningar om att Danmark gör det ännu svårare för asylsökande att komma till landet och etablera sig där. (EW)