Pumpstationer och reningsverksbyggnader behöver inte vara grå och intetsägande. Det har VA-ansvariga i Kävlinge tagit fasta på.
I Kävlinge är VA-anläggningar canvaser för konst och inte bara tråkiga slätmålade grå industribyggen. Totalt fyra byggnader där är idag fantasieggande blickfång med konst-graffiti och fler är på gång.
– Vi har fått tusentals »likes« på Facebook, berättar Anders Olsson stolt, chef för avloppsreningsverket i Kävlinge.
Graffiti har en solkig stämpel över sig präglad av årtionden av kriminellt vandaliserande klotter i offentliga miljöer. Men det som började på 1970-talet med sprejmålade bokstäver och “tags” på husväggar och tågset, har knoppat av sig till vad som idag kallas sprejkonst. Det enda gemensamma är tekniken att använda sprejfärg på burk. De senaste tio åren har denna konstform blivit mycket vanlig och uppskattad i offentliga miljöer. Många stadsmiljöer förutspås ändra karaktär de kommande tio åren genom denna typ av offentlig konst. Så har redan skett i många europeiska städer.
VA-chefen Tom Nielsen i Kävlinge har haft tankar kring hur anläggningar skulle kunnas göras lite roligare under alla sina 15 år på posten. Det kommer från inspiration under semesterresor utomlands, bland annat i Spanien.
– Jag kommer nyss från Malaga och där var det jättemycket sådan här målad konst, men har även tidigare år, exempelvis i Baskien, stött på det, berättar han entusiastiskt för Cirkulation.
Förra året gjordes slag i saken och två konstnärer anlitades, Christian Palla och Tim Nedrup. De fick i uppdrag att dekorera två byggnader inne på reningsverksområdet och två pumpstationer ute i samhället. Det har blivit enormt uppskattat av både allmänheten och besökande skolklasser på reningsverket. Det betyder också en hel del för arbetsglädjen och stoltheten hos de anställda i kommunens VA-verksamhet.
– Man blir glad när man kommer till jobbet. Och så blir studiebesöken med skolklasserna mycket roligare och bättre när de får se de spännande vattenmotiven, berättar Linda Balogh, processingenjör som just håller på med några provtagningar i en bassäng under Cirkulations besök.
När vi kommer in på området är gasklockan i vågig plåt det första man lägger märke till mellan byggnaderna. Det ser mera ut som ett akvarium med stora, små och fantasifulla fiskar. Färgerna är klara och en lekfull plastanka med lustig näsa guppar på det som föreställer vattenytan. En grå deprimerande jätteplåtburk har blivit något man istället vill vandra runt och studera från olika vinklar.
– Vi har många hundra skolungdomar på besök varje år och de skiner upp som små solar när de ser det. Konsten piggar upp alla, både gammal och ung, precis som det är meningen att den ska göra, sprida glädje, säger Anders Olsson chef för reningsverket och berättar att de är lite av akvariefantaster på arbetsplatsen.
Det är Tim Nedrup från Höganäs som målat gasklockan. Lite längre bort finns ett silotorn som konstnären Christian Palla från Kristianstad har målat. Tornet har också fisktema, men i en liten tuffare stil och inte alls i snäll »Hitta Nemo«-stil.
– Jag målar lite mera barnsligt och färgglatt och Christian är i sin stil lite mera tuff och abstrakt så att man får tänka efter, säger Tim Nedrup, som kallar sig Tim Timmey i artistnamn.
Det var lite självklart för honom och Christian att det skulle vara vattentema. Tim hade först också tänkt använda lift, som behövdes för tornet, men bestämde sig för att bara använda stege. På det sättet blev det en extra effekt av att gasklockan inte är målad ända upp. Det ser då mer ut som ett öppet akvarium med böljande vattenyta.
Bara till den turkos bakgrunden gick det åt tio olika kulörnyanser för att åstadkomma djupet. Tekniken med sprejmålning har utvecklats sedan starten och numera finns det ett otal nyanser att välja bland för varje kulör. 50 – 60 olika färger har använts på gasklockan. Konstnären använder också en rad olika munstycken beroende på hur breda linjer som ska göras, allt från skinny caps till fat caps.
– Vissa är bra att lägga skugga med och andra att dra tunna linjer med, berättar de.
Trots förbättringar genom åren är färgen, lösningsmedlet och drivgasen fortfarande inte helt lämpliga att andas in. Därför använder konstnärerna gasmask med kolfilter när de arbetar dagarna i sträck och annars utsätter sig för gaserna och partiklarna. Särskilt som flåset ökar under arbetet.
– Det är nämligen också fysiskt ansträngande med en hel del klättrande, berättar Christian Palla.
Båda konstnärerna är födda runt 1980 och har liknande bakgrund med start som ungdomar lockade av den spännande graffitikulturen. Det övergick efterhand till ett växande intresse för sprejtekniken och att göra seriösa konstverk med dess hjälp. Båda jobbar även med annan konst, exempelvis vanliga tavlor. Tim har också några träskulpturer på gång åt en beställare.
Vi åker iväg till pumpstationen vid Södervidinge. Den ligger precis där en cykelbana korsar väg 108 och det är omöjligt att missa den, vare sig man cyklar eller kör bil på den väl trafikerade 12-milaleden mellan Örkelljunga och Trelleborg. Väggen trafikanterna ser först visar en stor färgglad tupp med en lite arg blick.
– Det skulle vara naturmotiv som smälter in och när jag målade hörde jag en tupp gala. Sen såg jag några gula blommor på marken, så dem målade jag på nästa vägg, berättar Christian Palla.
Mitt emot tuppväggen sitter en rejäl skånegås istället. Tittar man i rätt vinkel smälter bakgrunden in i naturen medan djuren tornar upp sig jättelikt. Lekfullheten finns också när en trafikskylt i närheten är replikerad på väggen, fast med en tupp istället för häst på påbudskylten.
Färden går vidare till Center Syd, ett jättelikt och äldre köpcentrum invid E6 i Löddeköpinge. Mitt på parkeringen står det som tidigare varit en för besökarna mörkgrå, jäkligt tråkig pumpstationsbyggnad, som nog många undrat varför den funnits där. Nu är den ett konstverk och en reklampelare istället. Kommunens slogan »100% Välkommen« är nämligen sprejmålad för hand på två av väggarna, från stort avstånd väl synligt.
Önskemålet har varit att motiven gärna ska vara sådant som finns i närheten och känns igen. Därför är Gillhögs gånggrift, en 4 000 år gammal grav från stenåldern, illustrerad. På en av väggarna finns också ett svanpar, som ska föreställa de svanar som sedan flera år simmar i en damm vid avfarten från motorvägen.
– Folk känner igen svanarna och kommenterar de olika motiven, berättar Christian Palla.
Vackert och uppskattat är också avbildningen av möllan Fredwicksfeldts kvarn i Löddeköpinge, på en av pumpstationens väggar – ett tydligt land- och minnesmärke för området.
Härnäst är pumphuset vid Skönadals förskola i Hofterup på gång att få sina utsmyckningar av Tim Nedrup, i samma stil med spännande fiskar som gasklockan på reningsverket. Hajar och clownfiskar har varit på tal för att glädja barnen under deras vistelse där på dagarna.
För att göra ommålningar av pumphus krävs bygglov och kommunen har gjort bygglovsansökningar för att applicera sprejkonst på ytterligare några av deras drygt 50 pumpstationer. Christian Palla eller några av hans kolleger får eventuellt dekorera dessa, om och när tid och medel finns.
Kostnaderna att dekorera på det här sättet varierar. Till gasklockan gick det åt minst 150 sprejburkar med färg i otaliga kulörer. Priset beror sedan på storleken på ytorna och detaljnivån på konstverket, faktorer som avgör hur lång tid det tar. Normalt är att det tar ett par dagar och när vi frågat runt kostar det från 10 000 kronor och upp till kanske 30 000 kronor för ett större och mera detaljerat konstverk. Det anses inte vara några stora pengar i Kävlinge med tanke på den starka positiva effekt det visat sig få på allmänheten och inom organisationen.
En annan sak att tänka på, och kanske avtala om med konstnärerna, är upphovsrätten. Kommunen äger själva canvasen, ytan konstverket appliceras på, och det är viktigt att kunna måla över heltäckande när färgen bleknat och flagnat, vanligt underhåll helt enkelt.
– Jag anser att kunden äger det som jag har målat, säger Christian Palla, men nämner också den ideella biten av upphovsrätten: att man inte får göra småändringar i ett konstverk en konstnär signerat.
Graffitimålare är av tradition vana vid att det de målat ena dagen/natten, kan nästa dygn vara övermålat av någon annan ungdom med sprejburk.
Nog har personalen i Kävlinge också blivit lite sugna på att sprejmåla själva.
– Det skulle vara roligt att provmåla på någon container. Vi kanske gör det som teambuilding någon gång, ler Anders Olsson.
Vart man än kör i Kävlinge ser man vattentornets skarpa trattkantarelliknande siluett. I de här sammanhangen framstår det som en fantasilockande canvas och nog har det funderats kring den saken både bland konstnärerna och VA-ledningen.
– Målade vi det tornet blev det nog liv bland folk, avslutar Anders Olsson med ett leende.