Annons EndressHauser 2024 EndressHauser 2024

ILL: VA Syd

Avloppstunnel för Malmö bästa alternativet

VA-aktuellt

VA Syd:s fördjupade utredningsarbete angående Malmös framtida avloppslösning är klart och visar att en avloppstunnel ger mest samhällsnytta. Slutsatsen läggs fram i den rapport som nu lämnas vidare till Malmö kommunstyrelse för beslut.

Malmös centrala avloppssystem från centrala staden till Sjölunda avloppsreningsverk behöver utvecklas. Nu är VA Syd:s utredning om lösningarna klar. Dagens system ska anpassas för att klara framtida utmaningar med ökad befolkning, klimatförändringar och tuffa miljömål för Malmös vattenmiljö.

̶  Med en tunnel blir det mindre störningar för Malmöborna. Färre läckor, trafikavstängningar, föroreningar i kanalerna och lokala översvämningar. Det är inte bara det mest ekonomiska och miljömässigt fördelaktiga alternativet. Det visar sig även vara det långsiktigt mest samhällsnyttiga alternativet och ger många möjligheter för stadens utveckling, säger Ulf Nyberg, som leder VA Syd:s satsning “Hållbar avloppsrening i ett växande Skåne”, i ett pressmeddelande.

Två oberoende studier har genomförts. En angående byggnation av ett nytt tryckavloppssystem, liknande dagens system, och en utredning av lösningen med en avloppstunnel under Malmö, där ett viktigt steg var provborrningar som utfördes under vintern 2016/2017.

De två alternativen har analyserats utifrån byggbarhet, utformning, byggtid, kostnader och risker under byggfasen. Därefter har en oberoende kostnads- och nyttoanalys gjorts för att värdera vilka positiva samhällseffekter Malmö stad kan få genom de två alternativen.

I onsdags, den 17 oktober, fick alternativet med tunneln ett ja från VA Syd:s förbundsstyrelse. Nästa instans är Malmö kommunstyrelse.

̶  Vi har haft chansen att längs vägen kommentera och öka tydligheten, så ärendet gick snabbt igenom. En avloppstunnel ökar möjligheten för Malmö att nå sina tuffa mål för vattenmiljön och en hållbar stadsutveckling. Malmö satsar och bygger ovan jord och det är nödvändigt att staden även investerar under jord, säger Carina Svensson, ordförande i VA Syd:s förbundsstyrelse.

VA Syd listar ett antal argument för tunnelalternativet

  • Ett robust avloppssystem som håller 100 år och möter befolkningsökningen.
  • Mycket mindre trafikstörningar vid byggnation och framtida underhåll.
  • Kraftigt minskad miljöbelastning.
  • Bättre förutsättningar för stadsutveckling eftersom tunneln byggs på ett betydande djup.
  • Minskade kostnader för ett nytt avloppsreningsverk på Sjölunda. Tunneln har en magasinerande funktion som avlastar reningsverket.
  • Minskad risk för källaröversvämningar lokalt, nära Malmös kanaler främst.

VA-taxan beräknas behöva höjas med 60-90 kronor per månad för en normalvilla, för att täcka investeringskostnaderna.

Malmös nuvarande centrala tryckavloppssystem, från Tekniska museet till norra hamnen och Sjölunda avloppsreningsverk, började byggas för 100 år sedan. Cirka 90 procent av Malmös avloppsvatten sammanförs på denna sträcka. Systemet består idag av cirka 19 km tryckavloppsledningar och åtta pumpstationer, varav tre större är centralt belägna. 


Malmö avloppstunnel
Teknisk lösning: Borras på samma sätt som Citytunneln, 20 till 30 meters djup. Avloppsvattnet ska rinna av egen tyngd till Sjölunda avloppsreningsverk.
Beräknad byggtid: Totalt 7 år. Projektet föreslås starta 2026 för att inte krocka med investeringar som behöver prioriteras till det nya avloppsreningsverket i Sjölunda.

Du behöver ha ett abonnemang för att läsa hela texten

För att kunna läsa texten behöver du ha ett aktivt abonnemang på VA-tidskriften Cirkulation, och registrerat ett personligt inloggningskonto.

Läs mer om våra abonnemang

Har du redan ett inloggningskonto? Klicka här

Annons Wateraid